Інформаційне повідомлення щодо актуальних питань пов’язаних із заповненням Форми подання інформації про надання суб’єктом аудиторської діяльності послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес EN

У зв’язку із надходженням від суб’єктів аудиторської діяльності (далі – САД) запитів щодо окремих питань пов’язаних із заповненням Форми подання інформації про надання суб’єктом аудиторської діяльності послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес, Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю повідомляє.

Відповідно до статті 38 Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (далі – Закон) суб’єкт аудиторської діяльності щороку, до 30 квітня року, наступного за звітним, подає до Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю перелік підприємств, що становлять суспільний інтерес, яким надавалися послуги протягом звітного року з обов’язкового аудиту, із розкриттям відповідної інформації. Крім того, згідно статті 15 Закону для здійснення нагляду Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю має право, зокрема, отримувати інформацію про аудитора (суб’єкта аудиторської діяльності), яка стосується виконання таким аудитором (суб’єктом аудиторської діяльності) своїх професійних обов’язків.

З метою реалізації повноважень Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, визначених Законом, Рада нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю рішенням від 31 січня 2020 року № 3/1/17 затвердила Порядок подання інформації про надання суб’єктом аудиторської діяльності послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес (далі – Порядок) та Форму подання інформації про надання суб’єктом аудиторської діяльності послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес (далі – Форма), якими встановлено склад та спосіб подання суб’єктами аудиторської діяльності, які мають право надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємствам, що становлять суспільний інтерес, до Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю інформації, яка стосується виконання ними своїх професійних обов’язків в частині надання протягом звітного року аудиторських та інших послуг підприємствам, що становлять суспільний інтерес.

У графі 7 «Звітний період, охоплений фінансовою звітністю (рік / квартал)» Форми САД зазначає звітний період фінансової звітності суб’єкта господарювання щодо якої такий САД у 2019 році (звітному році для САД) складав аудиторські звіти. Наприклад, у разі складання у 2019 році аудиторського звіту щодо фінансової звітності за 2018 рік у графі 7 слід зазначити 2018 рік, а у разі складання у 2019 році аудиторського звіту щодо фінансової звітності за 2017 рік у графі 7 слід зазначити 2017 рік, або період охоплений проміжною звітністю.

У графі 9 «Сума винагороди за договором із надання аудиторських послуг з обов’язкового аудиту (без урахування ПДВ) (грн)» Форми САД зазначається розмір винагороди (без урахування ПДВ) за виконаними завданнями за договорами з надання аудиторських послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, аудиторські звіти щодо яких були складені у 2019 році.

У графі 10 «Загальна кількість людино-годин, витрачених на виконання завдання з обов’язкового аудиту (годин)» Форми САД зазначається загальна кількість людино-годин (включаючи години, витрачені на виконання завдання ключовим партнером з аудиту, рецензентом, відповідальним за внутрішній контроль якості завдання), витрачених САД на виконання завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, за результатами яких у 2019 році САД складено аудиторські звіти, незалежно від року, в якому такий час було витрачено (наприклад, якщо прийняття завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємства, що становить суспільний інтерес, відбулося у 2018 році, а аудиторський звіт було складено у 2019 році, у графі 10 слід зазначити загальну кількість людино-годин, витрачених САД на виконання завдання за обидва роки).

У графі 16 «Стислий опис інших послуг (крім обов’язкового аудиту), наданих підприємству» Форми САД розкривається стислий опис інших послуг (крім обов’язкового аудиту), наданих підприємству, що становить суспільний інтерес, за кожним договором з надання таких послуг, включаючи будь-які послуги з надання впевненості, супутні послуги та неаудиторські послуги, незалежно від того, чи надавалися САД такому підприємству послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності. Наприклад, у разі якщо у 2019 році підприємству, що становить суспільний інтерес, надавалися аудиторські послуги (окрім послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності), відомості про такі інші аудиторські послуги зазначаються САД у графі 16 Форми за кожним складеним САД у 2019 році звітним документом окремо незалежно від того, чи такі послуги надавалися за одним договором, чи за окремими договорами. У разі надання неаудиторських послуг, стислий опис таких послуг зазначається за кожним видом наданих послуг окремо. У графі 17 «Сума винагороди за договором з надання інших послуг (крім обов’язкового аудиту) (без урахування ПДВ)» Форми наводиться інформація про суми винагороди, отримані САД від надання таких інших послуг (крім обов’язкового аудиту).

Інформаційне повідомлення щодо врахування чинників, пов’язаних із пандемією COVID 19 та застосуванням відповідних обмежувальних заходів, при проведенні аудиту фінансової звітності EN

Світова пандемія коронавірусної хвороби (COVID-19) та запровадження Кабінетом Міністрів України карантинних та обмежувальних заходів, спрямованих на протидію її подальшого поширення в Україні, зумовили виникнення додаткових ризиків діяльності суб’єктів господарювання, що має враховуватися при аудиті їх фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності).

Звертаємо увагу на наступні питання, які є важливими і мають бути враховані при виконанні завдань з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, в умовах пандемії COVID-19:

  • оцінка ризиків, пов’язаних із пандемією COVID-19 та запровадженням карантинних та обмежувальних заходів, а також необхідність перегляду раніше оцінених ризиків;
  • визначення обставин, що спричинені впливом пандемії COVID-19 та запровадженням карантинних та обмежувальних заходів, як ключових питань аудиту, їх повідомлення тим, кого наділено найвищими повноваженнями та розкриття у відповідному параграфі аудиторського звіту;
  • здатність аудитора отримати прийнятні аудиторські докази в достатньому обсязі перед тим, як надати аудиторський звіт, через обмеження пересування, фактичного доступу до місцезнаходження підприємств, а також обмежені можливості щодо комунікації з персоналом клієнта через стан здоров’я. Аудитори мають адаптувати свій підхід до проведення аудиту з максимальним використанням альтернативних процедур та сучасних технологій. В разі неможливості отримати належні докази аудитор повинен розглянути питання модифікації думки і залежно від обставин висловити думку із застереженням або відмовитися від висловлення думки;
  • особлива увага аудитора до суттєвих суджень управлінського персоналу щодо облікових оцінок, зокрема, впливу пандемії COVID-19 та запровадження карантинних та обмежувальних заходів на невизначеність оцінки та розкриття у фінансовій звітності інформації, пов’язаної з відповідними обліковими оцінками. Для багатьох суб’єктів господарювання пандемія COVID-19 та запровадження карантинних та обмежувальних заходів може спричинити прямий та непрямий фінансовий вплив на їх діяльність. Прямий вплив може проявлятися через знецінення необоротних активів, суттєву зміну їх справедливої вартості, зміни очікуваних кредитних збитків щодо фінансових активів, знецінення дебіторської заборгованості тощо. Непрямий – через вплив на покупців та постачальників, що може призвести до зростання витрат чи зниження доходів, необхідності перерахунку забезпечень;
  • оцінка аудиторами розкриття суб’єктом господарювання інформації про вплив пандемії COVID-19 та запровадження карантинних та обмежувальних заходів на його діяльність, фінансовий стан та майбутні економічні показники, чи є вони відповідними з огляду на застосовану концептуальну основу фінансової звітності, а також розгляд питання про включення в аудиторський звіт відповідного пояснювального параграфу. Якщо за судженням аудитора у звітності відсутні належні розкриття, необхідно буде розглянути питання про модифікацію думки;
  • оцінка прийнятності використання управлінським персоналом припущення про безперервність діяльності під час складання фінансової звітності, враховуючи зростаючу невизначеність пов’язану із зміною економічної ситуації та песимістичними прогнозами розвитку світової та національної економіки. Аудитор має ретельно розглянути вплив такої своєї оцінки на аудиторський звіт з відповідним розкриттям питання безперервної діяльності в параграфі «Основа для думки із застереженням» чи у параграфі «Суттєва невизначеність, що стосується безперервності діяльності»;
  • здійснення огляду іншої інформації, що не є фінансовою звітністю (Звіт про управління, Річна інформація емітента цінних паперів тощо), на предмет розкриття в ній питання впливу пандемії COVID-19 і запровадження карантинних та обмежувальних заходів на діяльність суб’єкта господарювання та оцінити чи є таке розкриття узгодженим із відповідним розкриттям у фінансовій звітності.

Інформаційне повідомлення щодо змін в законодавстві пов’язаних з оприлюдненням фінансової звітності EN

Звертаємо увагу, що Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)». Цим Законом, зокрема, внесені зміни до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо звільнення уповноважених осіб суб’єктів господарювання від відповідальності за невчасне оприлюднення фінансової звітності разом із аудиторським звітом. Відповідно до прийнятих змін фінансову звітність за 2019 рік або консолідовану фінансову звітність за 2019 рік, разом з аудиторським звітом, можна оприлюднити у період дії карантину або протягом 90 календарних днів з дня наступного за днем завершення карантину, але не пізніше 31 грудня 2020 року.

Для підприємств, які є емітентами цінних паперів, надано можливість продовжити строки розкриття річної інформації. Відповідні зміни були внесені до законів України «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про акціонерні товариства» та «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю». Річна інформація може бути розкрита емітентами цінних паперів до 30 квітня 2020 року, а після зазначеної дати розкривається протягом 5 робочих днів після проведення загальних зборів акціонерів (учасників). У свою чергу, загальні збори можуть бути проведені не пізніше 3 місяців після дати завершення карантину.

Таким чином, підприємствам фактично надано додаткові 3 місяці після завершення карантину для підготовки фінансової звітності за 2019 рік з врахуванням впливу COVID-19 та проведення її якісного аудиту.

Новини
Корисна інформація
Людям з погіршеним зіром